Hyvät opiskelijamme,
paljon kiitoksia aktiivisesta vastaamisestanne Opiskelijat laadunarvioijina -kyselyyn, joka toteutettiin marraskuussa 2014.
Saimme yli 300 vastausta. Tämä on hieno määrä ja niissä on hyvin edustettuna kaikki koulutuksemme.
paljon kiitoksia aktiivisesta vastaamisestanne Opiskelijat laadunarvioijina -kyselyyn, joka toteutettiin marraskuussa 2014.
Saimme yli 300 vastausta. Tämä on hieno määrä ja niissä on hyvin edustettuna kaikki koulutuksemme.
Erityisesti minua ilahdutti se, että koette teillä olevan mahdollisuus antaa palautetta opistostamme ja sen toiminnasta. Tämä on tärkeää kaiken kehittämisen kannalta. Harmillista on, ettei palautteen käsittely opiskelijoiden kanssa yhdessä ole kuitenkaan riittävän läpinäkyvää ja systemaattista. Tästä keskustelimme opiston johtoryhmässä ja päätimme aloittaa tämän uuden blogikäytännön asian korjaamiseksi. Ja niinpä tästä eteenpäin arvioinnin kohteena olevasta toiminnasta vastaavat koulutuspäälliköt tai rehtorit kommentoivat palautteita osana tätä Opiston olohuone-blogia. Haluamme kertoa ja näyttää teille, että palautteellanne on merkitystä. On tärkeää, että saatte tietää, mitä johtopäätöksiä on tehty ja mihin toimiin on ryhdytty palautteenne perusteella.
Hyvää ja edistynyttä toimintaa kuvaavat prosenttiosuudet vastauksissa ovat yllättävän yhden suuntaisia kaikissa kyselyyn osallistuneissa oppilaitoksissa. Nämä näkyvät kuvassa punaisella ja keltaisella palkilla alla olevassa kuvassa.
Parhaaksi osa-alueeksi arvioitte oppilaitostasoisen viestinnän, kuten www-sivut. Merkityksellistä on myös se, että tietoa opintoihin liittyen on hyvin teidän saatavillanne. Tämä oli toisaalta yllättävää, sillä kyselyissä teillä on ollut huomautettavaa juuri viestintään ja tiedotukseen liittyvissä asioissa.
Parannettavaa meillä on erityisesti siinä, että opiskelijat voivat vaikuttaa koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen.Tähän mietimme keinoja yhdessä opiskelijoiden kanssa ja kerromme niistä alkuvuodesta. Suurimmat erot muihin koulutuksen järjestäjiin olivat juuri näissä kahdessa väittämässä. Ero muihin koulutuksen järjestäjiin oli kuitenkin HDO:n eduksi.
Opetuksen arviointi yhdessä opettajien kanssa on myös alue, jossa alle puolet teistä kyselyyn vastanneista antoi hyvää tai edistynyttä toimintaa kuvaavan arvosanan. Tähän liittyen saimme eniten myös kommentteja avovastauksissa. Asianomaiset koulutuspäälliköt ja heidän vetämänsä opettajatiimit käsittelevät palautteen. Lupaamme käsitellä risut ja ruusut asianomaisten opettajien kanssa huolella läpi.
Päätimme myös, että jokainen opettaja kokoaa oman työnsä kehittämisen tueksi henkilökohtaisen palautteen 3 jakson opetuksesta.
Opetuksen arviointi yhdessä opettajien kanssa on myös alue, jossa alle puolet teistä kyselyyn vastanneista antoi hyvää tai edistynyttä toimintaa kuvaavan arvosanan. Tähän liittyen saimme eniten myös kommentteja avovastauksissa. Asianomaiset koulutuspäälliköt ja heidän vetämänsä opettajatiimit käsittelevät palautteen. Lupaamme käsitellä risut ja ruusut asianomaisten opettajien kanssa huolella läpi.
Päätimme myös, että jokainen opettaja kokoaa oman työnsä kehittämisen tueksi henkilökohtaisen palautteen 3 jakson opetuksesta.
Arvoisat opiskelijat, antamanne palautteet koulutuksen eri vaiheissa ja työssäoppimisessa antavat täsmällistä tietoa, jonka yritämme hyödyntää tarkoin. Ilman vastauksianne emme tätä tietoa saa. Koulutuksen kehittäminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen on välttämätöntä ja itse kunkin ammatillista ydinosaamista. Opiskelijat laadunarvioijina- kysely auttaa meitä myös tekemään oikeita johtopäätöksiä kevään itsearviointia varten. Uusimme kyselyn samanlaisena vuoden päästä. Uusi tulos kertoo sitten, olemmeko pystyneet parantamaan toimintaamme, ja samalla myös säilyttämään vahvuutemme.
Toivon, että te kaikki opiskelijat saatte meiltä Diakoniaopistolta hyvät lähtökohdat tuleviin haasteisiin.
Koko Diakoniopiston puolesta toivotan kaikille opiskelijoillemme intoa alkaneen lukukauden opintoihin!
Marja Pentikäinen
Marja Pentikäinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti