perjantai 30. syyskuuta 2016

Aidosti työvaltaiset ja vaihtoehtoiset opiskelupolut esillä opistolla

Aidosti osaamisperusteisuuteen (Aito) 2-hankkeen myötä opistolla järjestettiin tällä viikolla kaksi mahdollisuutta tutustua työvaltaisiin ja vaihtoehtoisiin opiskelupolkuihin. Paikalla oli kiinnostuneita opettajia myös yhteistyöoppilaitoksistamme LuksiastaOmniasta ja Validiasta. Maanantaina keskusteltiin erilaisista työvaltaisista tavoista opiskella lähihoitajaksi, ja keskiviikkona tutustuttiin vaihtoehtoisiin opiskelupolkuihin.

Oman talon väkeä ja vieraita työvaltaisten opiskelupolkujen äärellä.

Työvaltaisesti ryhmän mukana tai yksilöllisellä polulla

Helsingin Diakoniaopistolla on jo vuosia aloittanut joka lukukausi uusi työssäoppimispainotteisesti opiskeleva lähihoitajaryhmä. Heillä työssäoppiminen ja lähiopetus kulkevat rinnakkain. Työssäoppimisjakso kestää normaalin viiden viikon sijaan 8-12 viikkoa, mutta sen aikana opiskelijat käyvät noin kerran viikossa lähiopetuksessa koululla.

Laajennettu työssäoppiminen saa sekä opiskelijoiden että työelämän suunnalta monenlaista palautetta. Moni työpaikkaohjaaja on alun kummastelun jälkeen ollut tyytyväinen aikaan, joka työssäoppimiselle on varattu. Kiireen tunne jää pois, jolloin opiskelijan tavoitteita voi porrastaa eri tavoin. Alun mahdollisesta kangertelustakin ehditään päästä eteenpäin hyvissä ajoin ennen osaamisen näyttämistä jakson lopussa. Parhaiten pitkät työssäoppimisjaksot tuntuvat palvelevan sellaisia opiskelijoita, joilla on jo jonkin verran kokemusta työelämästä, mutta osaa nuorimmistakin opiskelijoista työelämä ja konkreettinen tekeminen motivoivat oppimaan.

Ryhmämuotoisen mallin lisäksi vajaa vuosi sitten käynnistyivät yksilöllisemmin räätälöidyt työvaltaiset polut, joita toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Helsingin Diakonissalalaitoksen säätiön omien yksiköiden kanssa. Tässä mallissa ammattiin oppiminen tapahtuu tutkinnon osa kerrallaan ja pääsääntöisesti työelämässä. Koululle tullaan, kun se yksilöllisen opiskelusuunnitelman mukaan on tarpeen. 

Opiskelija voi siirtyä työvaltaiselle polulle missä tahansa opintojen vaiheessa. Kaikki opiskelijat haastatellaan, sillä vaikka aidoissa työelämän tilanteissa ja ympäristöissä tapahtuva oppiminen tarjoaakin toisille juuri sopivan mahdollisuuden, vaatii se myös opiskelijalta vahvaa motivaatiota ja itseohjautuvuutta. Vastuu omasta oppimisesta on entistä vahvemmin opiskelijalla itsellään.

Tammikuussa 2016 lähihoitajaopintonsa aloittanut Petrus (oik.) kertoo omasta työvaltaisesta opiskelupolustaan. Joulukuussa edessä ovat jo mielenterveys- ja päihdetyön osaamisalaopinnot.

Opiston sekä säätiön asumispalveluiden yhteinen työntekijä Juha Soivio (toinen vas.) on ollut kehittämässä työvaltaisen oppimisen mallia.

Vaihtiksessa edetään suunnitelmallisesti omaan tahtiin ja tyyliin

Vaihtis-ryhmässä tekee lähihoitajaopintojaan tällä hetkellä kolmisenkymmentä nuorta ja aikuista. Osa heistä tarvitsee lisää aikaa oppimiselle, osa haluaa edetä nopeampaan tahtiin, ja samalla moni kaipaa vaihtoehtoisia tapoja oppia ja opiskella. Vaihtislaisten opiskelupolku suunnitellaan hyvin yksilöllisesti kolmen opettajan ohjauksessa. Itse oppimista tapahtuu opiskelijasta riippuen itsenäisemmin tai ohjatummin sekä koululla että työelämässä. Vaihtislaisiin törmää opistolla helpoiten Funtsissa, Lina-rakennuksen 1. kerroksessa. Lisää Vaihtis-tarinoita tulossa blogiin myöhemmin syyslukukauden aikana.

Satu (vas.) vastaa vaihtislaisten kasvun tukemisen ja ohjauksen sekä Suski kuntoutumisen tukemisen opinnoista.

Oppiminen työelämässä sekä yksilölliset opiskelupolut ovat vuosi sitten syksyllä 2015 voimaan tulleen uuden opetussuunnitelman keskeisiä lähtökohtia. Ne ovatkin osa jokaisen ammattiin opiskelevan arkea. Työvaltaisissa malleissa ja Vaihtiksessa niiden rajoja venytetään ja testatataan entistäkin rohkeammalla otteella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti