keskiviikko 16. joulukuuta 2015

Opettajavaihdossa: Ideoita aikuisten perusopetuksen kehittämiseen Hollannista ja Belgiasta


Meillä opistolla järjestetään aikuisten perusopetusta oppivelvollisuusiän ylittäneille opiskelijoille. Olemme mukana pääkaupunkiseudun aikuisten perusopetuksen verkostossa ja teimme alkusyksystä matkan Alankomaihin ja Belgiaan Erasmus+ rahoituksella.  

Pääsimme matkallamme tutustumaan aikuisten peruskoulutuksen rakenteisiin ja toimintamalleihin Alankomaissa ja Belgiassa. Mukana syksyn vierailulla oli pääkaupunkiseudun aikuisten perusopetusta järjestävien koulujen rehtoreita, apulaisrehtoreita, koulutuspäälliköitä, opettajia ja opinto-ohjaajia. Projektilla haetaan tietoa siitä, mitkä ovat vuosien saatossa olleet toimivia ratkaisuja perusopetuksessa. Haimme myös malleja ja ideoita mm. arjen taitojen, yrittäjyyden ja työelämäyhteyksien tuomiseen aikuisten perusopetukseen 



Antwerpenissa tutustumiskohteet olivat 10000 opiskelijan ja 330 opettajan aikuisoppilaitos Open School Antwerpen (kielikoulutus, arjentaidot, yms.) ja koko alueen integraatio- ja kotiuttamistoimisto Atlas (220 työntekijää) (termi ’inburgering’ käytössä) 







20000 opiskelijan ja melkein 2000 opettajan oppilaitos ROC Mondriaan. Pääosin ammatillista opetusta, ryhmämme tutustui aikuisten kieliopetukseen (Taal+ koulutus) ja peruskoulutasoiseen opetukseen (VAVO, aikuisten perusopetus). 


Erityisesti matkaan osallistuneissa herätti innostusta kolme osa-aluetta: uusi kotouttamisen hallintajärjestely Antwerpenissa, maahanmuuttaja-vanhempien tutustuttaminen lasten oppimiin kulttuurisiin ja tiedollisiin asioihin samassa koulussa tai päiväkodissa missä lapsi käy ja kolmantena mahdollisuus aloittaa tietyt ammatilliset linjat jo varsin vaatimattomalla kielitaidolla. Kielitaidon kehittymistä ammatillisissa opinnoissa tukivat opettajien hyvä tiimityö ja toiminnallisuus opetuksessa. Myös vapaaehtoistyö kouluissa on vakiintuneempaa kuin Suomessa. Yhtenä konkreettisena hankkeen tuotoksena kokeilemme projektista innostuneena vapaaehtoisen osallistumista suomen kielen opetukseen alkuvaiheen perusopetuksessa. 
 
Matkasta raportoivat Hanna-Maija Linna-Sjövall ja Merja Ahtikari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti